1. Introduksjon.
1.1
Innledning. Problemstilling
Transglobale[1]
selskapers samfunnsansvar er satt på dagsorden etter hvert som opinionen i Nord
gradvis har blitt oppmerksom på forhold knyttet til selskapers virksomheter i
land i Sør. Man hører om dårlige arbeidsforhold, barnearbeid,
miljø-ødeleggelser, korrupsjon og støtte av tvilsomme regimer. På forskjellige
måter vokser det frem krav om at bedrifter med base i et rikt land i den første
verden og virksomhet i den tredje verden, må utvise et større ansvar for sine
arbeidere, konsekvensene av driften, og samfunnet forøvrig. Selskaper
responderer på mange forskjellige måter; «Corporate Social Responsiblity» har
etablert seg som en samlet betegnelse på selskapers sosiale atferd.
Oppgaven vil se
nærmere på hva Corporate Social Responsibility (heretter CSR) faktisk er. Jeg
vil prøve å redegjøre for hvordan CSR
oppstår med utgangspunkt i det som kalles «Stakeholder Theory», hvor innsatsen
til multiple aktører bidrar til utforming og anvendelse. Deretter vil jeg
undersøke sammenhengen mellom selskapers romlige organisering, lokale og
globale problemstillinger knyttet til samfunnsansvar, og selskapers anvendelse
av samfunnsansvar. Oppgaven vil munne ut i et konkret case, hvor jeg vil drøfte
hvilken betydning selskapers organisatoriske struktur kan ha for responsivitet
for lokale behov i Mexico.
1.2 Corporate Social Responsiblity (CSR)
CSR blir betraktet som «[an] essentially contested
concept» (Moon, Crane og Matten 2003:6). Tatt i
betraktning den relativt unge alder til fenomenet CSR er det ikke uventet at
det fremdeles er en omdiskutert størrelse, som mangler en klar og ubestridelig
definisjon (Husted og Allen 2006). Forskningen på området sies fortsatt å være
på fosterstadiet (Windsor 2006;
McWilliams, Siegel og Wright 2006). Man har for
eksempel enda ikke kunnet enes om et av de grunnleggende spørsmålene innen
feltet, nemlig om CSR er bra for en bedrift eller ikke (Crane et al. 2008).
Ifølge McWilliams og Siegel
(2000) har forskjellige studier vist både en positiv, negativ, og nøytral
sammenheng mellom investering i CSR og inntjening. (Likevel er, som vi skal se,
den opplevde nødvendigheten av CSR så innarbeidet, både blant berørte aktører
og innen akademia, at man antar at fravær av et aktivt samfunnsansvar vil ha
negative konsekvenser.) Jeg skal i det følgende forsøke å redegjøre for hvordan
fenomenet har oppstått, hvordan det kan forstås, og presentere noen
definisjoner som har beredt grunnen for forskning på området.
Historikk. Redegjørelse. Defininsjon.
Industrialiseringen
og den påfølgende befolkningsveksten og -konsentrasjonen medførte en rekke
sosiale problemer, som ble satt på dagsorden utover på 1800-tallet (Carroll 2008).
Industrimagnater så at det mange steder var enorme forskjeller mellom fattig og
rik, og donerte av sin merverdi til sosiale formål. J.D. Rockefeller
(1839-1937) blir gjerne sett på som den arketypiske moderne filantrop. Store
selskaper, alt fra den såkalt organiserte kapitalismens (Daniels et al. 2008)
barndom, har en lang og på mange områder stolt tradisjon for å ta vare på sine
ansatte. Henry Ford innførte i 1914 sitt «Five Dollar Day»-program (Munck
2002), med minstelønn og 40-timers arbeidsuke. Selv om dette skjedde i et klima
hvor arbeider-rettigheter allerede var i ferd med å komme på dagsorden, og det
også må kunne sies å ha vært rent økonomiske motiver bak beslutningen, var
dette likefullt eksempler på tiltak for å bedre arbeidernes kår som gikk utenpå
lovpålagte forpliktelser. En av Norsk Hydro sine grunnleggere, Sam Eyde, tok
initiativ til å bygge boliger til sine arbeidere ved etableringen av driften på
Notodden omkring 1908.[2]
I
en tid da koblingen mellom selskaper og deres eiere var langt sterkere enn vi
er vant til i dag, var det en glidende overgang mellom individuell og
firmastyrt filantropi (Carroll 2008). Rike mennesker som eide bedrifter med
store overskudd, ga noe av sin velferd som milde gaver tilbake til samfunnet
som sådan. I mange tilfeller var man skeptiske til motivene bak slike
donasjoner, da de ofte kom fra ellers skruppelløse forretningmenn (ibid.).
Sosiale bevegelser og fagforeninger vokste frem i denne perioden, og krevde
medbestemmelse, lovreguleringer, deltagelse i styrer, en mer rettferdig andel
av den merverdi arbeidet deres skapte. Stater i mange land tok et større
sosialt ansvar, og innførte skatter med det formål å redistribuere oppsamlet
rikdom.
Det var i dette klimaet Milton Friedman i 1962 skrev
at «[the] social responsibility of business [is] to increase its profits»
(1962:133). Han hevdet at et
selskaps eneste oppgave er å drive mest mulig økonomisk lønnsomt, innenfor
lovens rammer. Investeringer med sosiale formål betraktet han som en type
selvpåført ekstraskatt, som i sin ytterste konsekvens var udemokratisk og et
brudd med den samfunnsoppgaven det frie markedet hadde, nemlig å øke velferden,
og allokere varer og tjenester til borgerne mest mulig billig og effektivt
(Friedman 1962). Friedman søkte altså å trekke klare grenser mellom de
oppgavene bedrifter skal ha, og de oppgaver som er overlatt staten. I
forlengelsen av dette finner vi det som kalles Shareholder Value Theory, som
sier at en bedrifts eneste oppgave er å øke et selskaps verdi for
andelshaverne, altså eierne (Melé 2008).
Denne
strengt teoretiske og profittmaksimerende definisjonen av en bedrifts oppgaver
er ikke tilstrekkelig, og heller ikke sosialt akseptabel, i dag. En mye videre
definisjon av CSR er lagt til grunn, både av meg i denne oppgaven, andre
forfattere som skriver om emnet, og ikke minst de som er ansvarlige for å utforme
bedrifters markedsstrategier.
Allerede
i 1973 presenterte Davies en presiserende definisjon. Han mente at CSR forutsetter «[..]
consideration of, and response to, issues beyond the narrow economic, technical
and legal requirements of the firm» (1973:312). Husted og Allen (2006) definerer CSR som en bedrifts ansvar for å
respondere til eksternaliteter forårsaket av driften. Dette vi altså innebære å
gjøre opp for seg når en virksomhet medfører eksterne kostnader, som vanligvis
ikke er regnet inn i kostnaden per produsert enhet. Slagordet «forurenser
betaler» er godt innarbeidet i norsk politisk diskurs, og er et eksempel på
hvordan dette etterhvert er blitt å betrakte som en selvfølge (se f.eks. [3];[4]),
selv om det ikke alltid er slik i praksis, jamfør diskusjonen rundt innføringen
av CO2-kvoter.
McWilliams, Siegel og Wright definerer CSR som
«[..]actions that appear to further some social good, beyond the interests of
the firm and that which is required by law» (2006:1). Ethvert selskap plikter å rette seg etter lover og reguleringer.
Det forventes også at man driver på en økonomisk forsvarlig måte. Skal man
imidlertid snakke om et reelt samfunnsansvar, forutsetter det frivillige
retningslinjer som går utenpå og er et tillegg til lovverket i de respektive
landene man opererer (Jenkins, Pearson & Seyfang 2002), og som fremmer
goder som ikke bare tilfredsstiller eiernes økonomiske interesser. Som en
sammenfatning kan vi sette opp samspillet mellom CSR og andre interesser slik
det er vist i figur 1. Ifølge Windsor (2006) oppstår
den han har beskrevet som «Corporate Citizenship Conception» i skjæringspunktet
mellom et selskaps interesse om lønnsomhet, og samfunnets generelle ønske om
velferd:
Figur 1. Samspillet
mellom konkurrerende interne og eksterne interesser former et selskaps
samfunnsansvar, i dette eksempelet betegnet som et selskaps medborgerskap
(Windsor 2006:95).
Imidlertid
kan man diskutere hvorvidt en bedrifts investeringer i f.eks. et lokalmiljø
faktisk kan kalles CSR, eller om det bare er en skjult markedsstrategi eller
fremkommet etter press fra opinionen, og det reelle formålet er å øke
inntjening eller posisjonere seg i et marked (Dunfee 2008). StatoilHydro har i
den senere tid gjort seg bemerket gjennom en pr-kampanje hvor det hevdes at selskapet
har løsningene på fremtidens krav til rikelige mengder fornybar energi. Mange
vil hevde at dette ikke stemmer overens med at selskapet bruker brorparten av
sine investeringer i fossile energikilder, at reklamen er en feilaktig
representasjon, og et forsøk på å «grønnvaske» selskapet (se f.eks.Moxness
2008; [5]).
Mange vil også skille mellom forskjellige motivasjoner bak samfunnstjenlige
strategier (jfr. fig.1), selv om selve prosjektene i seg selv kan være
identiske. Ifølge disse, la oss kalle dem pliktetikere, er et filantropisk
prosjekt bare det, om motivasjonen bak er altruistisk (Dunfee 2008).
Videre
tar ikke de nevnte definisjonene høyde for den ofte komplekse prosessen som
fører frem til den konkrete utformingen av samfunnsansvar, eller effekten en
bedrift kan ha på et samfunn utover sitt
forventede mandat om å maksimere profitt (Crane et al. 2008). I tillegg kan en
rekke forskjellige strategier komme inn under betegnelsen samfunnsansvar.
Selskaper med en
viss grad av sosial samvittighet er altså ikke utelukkende et postmoderne
fenomen. Jeg vil likevel hevde at det vi i dag kaller CSR eller bedrifters
samfunnsansvar, ser ut slik det gjør som en følge av nyliberalisme og
globalisering, eller mer presist som en integrert del av og i et kontinuerlig
samspill mellom de kreftene som gjør at verden ser ut slik den gjør. Vi kan
ikke tenke oss CSR slik det fremstår i dag uten å sette det i sammenheng med de
fundamentale endringene i produksjon, distribusjon, konsum, og kanskje aller
viktigst, territorialitet, nyliberalismen og globaliseringen har medført.
2. Forutsetninger.
Strukturelle, geografiske, politiske
2.1 Nord og
Sør
Begrepene Nord og
Sør er grove og upresise, men likevel så innarbeidet både i den offentlige
diskurs og i samfunnsgeografisk faglitteratur at jeg drister meg til å bruke
dem (f.eks.Eriksen 2006). Skillet er
nyttig for å peke på viktige historiske og samtidige forskjeller i
forutsetningene og utgangspunktene for å møte dagens situasjon. «Nord» blir
gjerne brukt om den første, industrialiserte og utviklede verden, Vesten, mens
man med land i Sør særlig tenker på utviklingsland i Afrika, Latin-Amerika og
til dels i Sørøst-Asia.
Land i Nord har
en lang tradisjon for et aktivt sivilt samfunn med sterke organisasjoner og
varianter av keynesianske velferdsstater. Vi finner det man kaller korporatisme
i land som Tyskland, Belgia og Frankrike; sosialdemokrati i de nordiske
landene; og en liberal velferdsstat i land som Japan, Sveits, USA og Canada
(Gøsta Esping-Andersen 1990). I en globaliserende verden har stater i Nord hatt
større muligheter for fleksibilitet og egenrådighet i utformingen av sosial
politikk (Scholte 2005). Sterke fagforeninger, interesseorganisasjoner,
miljøbevegelser og andre sivile aktører, har samarbeidet med myndigheter og
bedrifter for å fremme og lovfeste den menige borgers rettigheter, samt
forsøksvis rettighetene til ikke-menneskelig liv. Et eksempel på det første er
det man kaller treparts-samarbeidet i de norske lønnsforhandlingene, hvor
bedrift, stat og fagforeninger går sammen for å fastsette lønnsnivået i en
bedrift ( men også i USA, se Munck 2002). Et eksempel på det siste er Arne Næss` dypøkologi (Daniels et al.
2008), og den etterhvert mangfoldige innsatsen for å bevare biologisk mangfold,
grunnet i dets iboende verdi (ibid.).
Mens relativt
stabile tradisjonelle såkalt westfaliske statsmakter (Scholte 2005) i Nord
gjennom århundrene har bygget samfunn i
et komplekst samspill av gjensidig modererende aktører, og må sies å ha vært
relativt godt rustet for omveltningene nyliberalismen førte med seg, har
situasjonen i Sør vært en annen.
Avviklingen av
koloniene førte ofte med seg en periode med indre stridigheter og manglende
stabilitet. Kolonimaktene ønsket en overgang til vestlige styresett, noe som
gjerne ble støttet av eliten i de nye statene, som ofte hadde sin utdannelse
fra vestlige institusjoner og var påvirket av vestlige tanker rundt
statsdannelser. Dette ble ikke alltid tilfellet. Statsgrenser var trukket som
ikke tok hensyn til og ofte splittet folkegrupper og nasjoner, eller samlet
grupper uten noen felles kultur eller historie. Mange mente også at
kapitalismen var årsaken til manglende utvikling. Endelig anså man ikke alltid
modernisering som forenlig med lokale tradisjoner (Daniels et al. 2008). Eliten
var ofte selvtilstrekkelig og ønsket ikke alltid folkets beste, eller
favoriserte sin egen gruppe, familie eller klan.
I de senere årene
har mange stater i Sør vært gjennom en demokratiseringsprosess. Imidlertid har
dette ofte ført til det man kaller et formelt demokrati, snarere enn et
substansielt demokrati (Grugel 2002). Selv om man har stemmerett, har man ikke
de kanalene og det sivile samfunn som er en forutsetning for et representativt
demokrati. Resultatet har blitt svake stater uten den indre tilliten som er
nødvendig for at et samfunnsmaskineri skal fungere (Fukuyama 1996). Scholte
(2005) bemerker videre at svakere stater har vært dårlig rustet til å møte
økende globalisering, og at mange tidligere kolonier vant sin selvstendighet i
en tid da nyliberalt tankegods og stadig mer mobil kapitalmakt begynte å gjøre
seg gjeldende. Postkoloniale stater i Sør oppnådde det man kan kalle westfalisk
selvråderett i navnet, idet prinsippene knyttet til dette ikke lenger var
praktisk gjennomførbare.
Når store
selskaper har etablert seg i de tidligere koloniene, har det ofte skjedd uten
hensyntagen til for eksempel rettigheter for arbeidere og miljøstandarder, som
man etterhvert har kommet til å ta for gitt i den første verden. Land har blitt
satt opp mot hverandre, for å tiltrekke seg investeringer prøver land i Sør å
skape et mest mulig gunstig regulerings-regime, ofte på bekostning av arbeidere
og miljø. «Race to the bottom» (Scholte 2005:195) er blitt et slagord for å
beskrive den splitt- og hersk-taktikk land i Sør ofte har blitt utsatt for.
2.2
Globalisering
I den videre fremstillingen
vil jeg ta utgangspunkt i Scholte sin definisjon av den omdiskuterte termen
«globalisering»:
[T]he distinctiveness of recent globalization
involves more than the quantity, frequency, scope and depth of transplanetary
social links. Qualitatively too, much of today`s global connectivity is
different. [C]ontemporary globalization has been marked by a large-scale spread
of supraterritoriality (Scholte
2005:61).
Samtidig som vi
opplever alle kjennetegnene på det samfunnsgeografer liker å kalle «tid-rom
sammentrekning» (se f.eks. Munck 2002; Cresswell 2004; Scholte 2005; Murray
2006; Dicken 2007), ser vi også et skifte fra et territorialt til et super-
eller etter-territorialt perspektiv. De romlige forutsetningene er endret, og
en treffsikker og presis analyse av ethvert globalt fenomen med en geografisk
dimensjon må ta utgangspunkt i dette. Sentrale deler av kapitalkreftene
opererer autonomt i et felt mer og mer uavhengig av territorialt rom og
territorialt basert makt (Scholte 2005). «Globalisering» henviser altså til en
overgang fra en statisk og en-dimensjonal statsbasert styreform, til en
polysentralistisk verdensorden (Scholte 2005), hvor samspillet innen en vev av
noder gir verden generelt, og CSR spesielt, den utformingen den faktisk har.
2.3 Internett
og globale media
Man kan vanskelig overvurdere betydningen av Internett og globale media
i denne sammenhengen. Flere nettsteder
er opprettet med det formål å overvåke selskaper som opererer globalt, og
publiserer det de mener er dokumentasjon på overgrep eller lovbrudd. Norwatch[6]
overvåker norske selskaper, killercoke.org[7]
har tatt for seg Coca-Cola sine påståtte overgrep mot lokalbefolkning og
arbeidere i blant annet Latinamerika og India, mens andre nettsteder har et mer
generelt blikk på transglobale selskaper (f.eks.[8]).
Rapporter foretatt av lokale aktivistgrupper legges ut på nettet for å vekke
opinionen i selskapenes hjemland. Vietnam Labor Watch[9],
som har overvåket Nikes drift i Vietnam, har postet rapporter om dette på
Internett, som brev til opinionen i USA og verden forøvrig.
Internett er også et instrument for å mobilisere motmakt mot overtramp,
som gjennom en global spredning av informasjon kan skape en global
motbevegelse. Det mest kjente historiske eksempelet på dette er kanskje
oppmerksomheten rundt Nikes bruk av barnearbeid i såkalte sweatshops i flere
land i Sørøst-Asia, hvor en forbrukerboikott (Husted og Allen 2006) ble startet
på bakgrunn av informasjon formidlet gjennom en rekke kanaler, som
dokumentarer, bøker, lokale aktivistgrupper og store TV-stasjoner.[10]
Som ett av mange svar på kritikken har Nike opprettet sin egen hjemmeside,
nikeresponsibility.com. Her legger de frem sin strategi for samfunnsansvar, og
for konkrete tiltak for å forbedre forholdene for ansatte hos
underleverandører.[11]
Det er forøvrig verdt å bemerke at kritikere av globaliseringens (ifølge
dem) negative sider, benytter seg av de samme teknologiske nyvinningene, økte
mulighetene for mobilitet, og nye muligheter for spredning av informasjon,
nevnte tid-rom sammentrekning, som samtidig driver globaliseringen. Logistikken
som brukes for å arrangere World Social Forum, er nødvendigvis til forveksling
lik den som brukes for å arrangere World Economic Forum.
2.4
Nyliberalisme
Et av trekkene
ved nyliberalismen, er at «grensene mellom offentlig og privat sektor forskyves
i favør av privat sektor» ( Mydske, Claes og Lie 2007:13). Dette har ført til
det man kaller en tilbaketrekning av statlig styring, overføring av
beslutningsmyndighet og selvråderett til private og sivile, men også lokale,
overnasjonale og etter-territoriale nivåer (Scholte 2005). I og med mangelen på
en territorial forankring av postnasjonale selskapers virksomheter, er det ikke
lenger like lett for stater å treffe presist med reguleringer av disse. Ofte
vil man søke å legge til rette for selskapers egen valgfrihet gjennom en
indirekte markedsstyring, som ved å opprette et marked for kjøp og salg av
utslippskvoter for CO2 (Mathiesen, Mydske og Underdal 2007). Dette kan man
kanskje betegne som en form for betinget autonomi, men det forutsetter
imidlertid globale avtaler og rammeverk, og fanger ofte ikke opp selskaper som
opererer i, og har mulighet til å forflytte seg over, multiple jurisdiksjoner (Windsor 2006). Det
oppleves at statlig og overstatlig regulering på mange områder kommer til kort,
at nyliberalismen har skapt et makt-tomt rom i en etterterritorial sfære, som
nærmest kan sies å tiltrekke seg ønsket om en form for regulering fra
potensielt eller reelt berørte parter.
Videre har
globaliseringen forsterket en utvikling betegnet som kommodifisering, altså at
mer og mer produksjon innen en rekke sektorer har blitt underlagt en
kapitalistisk logikk og integrert i privat økonomisk sektor (Polanyi 2001;
Scholte 2005). Disse nye feltene opplever en mangel på regulering, ikke
nødvendigvis bare grunnet i mangel på vilje, men også fordi utviklingen går så
raskt at eventuelle regulerende myndigheter har vanskelig for å holde følge.
Når i tillegg stater i større grad har overlatt markedet til seg selv, og
selskaper har nye muligheter til å flytte virksomhet fra en jurisdiksjon til en
annen uten nevneverdig hensyntagen til landegrenser, forsterkes maktvakuumet
ytterligere.
Karl Polanyi
drøftet denne problemstillingen allerede i 1944. Han mente at det han den gang
kalte «markedet» ville skape en dobbelbevegelse, en sosial motbevegelse med
reguleringer for å beskytte samfunnet, understøttet av dem som var «most
immediately affected by the deleterious action of the market» (Polanyi
2001:138), basert på «the principle of social protection aiming at the
conservation of man and nature» (ibid.). Det fordist-keynesianske
samfunnet, på tross av at det var begrenset til den første verden og aldri
klarte å fange opp hele befolkningen (Munck 2002), var på mange måter svaret på
dette for Polanyi. Han fikk aldri oppleve hvordan dette gradvis har blitt
bygget ned og erstattet med nyliberale styringsstrukturer (George 1999).
Samtidig har utfordringene i dag delvis endret seg, både tematisk og
geografisk.
Men da som nå vil
mange mene at den kapitalistiske økonomien må styres ikke bare av dem som søker
mest mulig profitt, andelshaverne eller eierne, men også av alle dem som blir
berørt av eller avhenger av et velfungerende marked.
3. Stakeholder Theory
Særlig i den
vestlige verden, har vi altså siden 60- (Scholte 2005) og/eller 70-tallet
(Munck 2002) sett en overgang fra varianter av fordist-keynesianske samfunn til
det man gjerne kaller postfordistiske samfunn. Et av kjennetegnene ved disse er
forskjellige former for og nivåer av fleksibilitet; desentralisering eller
diffusering av makt; polysentralistiske strukturer; størrre handlingsrom for
enkelteindivider og -institusjoner (se f.eks. Munck 2002; Scholte 2005; Murray
2006; Daniels et al. 2008). Dette er formet av, og har preget, både økonomiske,
sosiale og politiske aspekter av samfunnet: Gradvis deregulering av markedet,
økt privatisering, mer fragmenterte og disintegrerte produksjonssystemer, nedbygging
av sosiale sikkerhetsnett og universelle sosiale ordninger, og større krav til
arbeidstakeres omstillingsevne og fleksibilitet.
En tilsvarende
fragmentering finner vi blant alle dem som i dag ville kunne kvalifisere
Polanyis definisjon av en dobbelbevegelse. Polanyi hadde først og fremst
fattige bønder og arbeidere i tankene, når han vurderte hvordan og hvorfra
motstand ville oppstå (Polanyi 2001).
Sammensetningene av det vi i dag ville kalle sosiale motbevegelser er
mye mer komplekse. Likeledes kan man observere et vell av arbeidsmåter og
resultater, i mange land nedfelt i lovverk som rettigheter for arbeidstagere
eller pålagte miljøstandarder, andre steder som lokal kotyme for akseptabel
forretningsførsel. I Norge er vi sikret en levelig inntekt om vi blir syke
eller mister jobben. Skal man etablere en transglobal bedrift i et land sør for
Sahara, er det i dag nærmest obligatorisk å delta i kampen mot spredning av HIV
og Aids.
For min oppgaves
vedkommende er det relevante aspektet av dette feltet det som kan komme inn
under definisjonen av CSR, i lys av «Stakeholder Theory»: Et samspill mellom
aktører som kan bringe en bedrift til å endre praksis i en samfunnstjenlig
retning, utenpå lovpålagte standarder.
3.1 Multiple
aktører
Polanyi beskriver
gjennom sin teori om substantivisme hvordan økonomien er kontekstuell, og
uløselig integrert eller forankret ("embedded") i samfunnet forøvrig
(Polanyi 2001; også Munck 2002; Jessop 2002). En bedrift kan foreta
investeringer til fordel for både eiere og ansatte, som gir positive
ringvirkninger for et helt lokalsamfunn. Besluttes driften flyttet, kan de
negative effektene, eller eksterne kostnadene, være store. Tar man utelukkende
økonomiske hensyn i slike beslutninger, vil mange berørte parter ikke bli hørt.
Selv om Polanyi mente at fremveksten av kapitalismen hadde utfordret denne
forankringen (noe dagens finanskrise illustrerer til fulle), mente han
likefullt at et totalt fritt marked uten sosial forankring ville være et
utopisk prosjekt, og føre til menneskehetens endelige utslettelse (Polanyi
2001).
En samlet
betegnelse på alle interessenter i utformingen av en bedrifts politikk er
«stakeholders», alle som er involvert i eller berørt av driften. Tanken er at
det ikke bare er "shareholders", altså den eller de som er eiere, som
bør ha innflytelse over bedriftens disponeringer. «Stakeholder Theory» ser på
en bedrift som en konstellasjon av medvirkende og konkurransepregete interesser
("cooperative and competitive"), hvor alle har iboende verdi (Donaldson
og Preston 1995) (se Figur 2). Beslutninger vil her fattes idet mange stemmer
blir hørt, og flere hensyn tas. Definerer vi samfunnsansvar til å gjelde alle
driftens eksternaliteter (jamfør Husted og Allens definisjon, se ovenfor), vil
en slik prosess kunne betraktes som
ansvarlig, samtidig som økonomiske interesser ivaretas.
Figur 2. Et
selskap er forankret i samfunnet forøvrig, et gjensidig avhengig forhold
(Donaldson og Preston 1995:69).
Eksempler på
berørte aktører kan være, men er ikke begrenset til: kunder, ansatte,
leverandører, myndigheter, eiere og investorer, og grupperinger av disse
(Mcwilliams og Siegel 2000). Dypøkologer vil sikkert inkludere naturen
som en viktig "stakeholder". Grovt kan man da skille mellom mer eller
mindre direkte og indirekte interessenter og berørte parter, som igjen kan
organisere seg på mange plan, lokalt, nasjonalt, regionalt og globalt. Foruten
lovgivere på forskjellige nivåer, og selskapene selv og deres sammenslutninger,
er fagforeninger, frivillige organisasjoner, aksjonsgrupper,
forbrukerorganisasjoner, NGOer, miljøbevegelsen, representanter fra
lokalsamfunn, internasjonale sertifiseringsorganer og lignende eksempler på
dette.
Gjennom en rekke
metoder vil de berørte aktørers representanter søke å påvirke og moderere
selskapers fremferd. Metodene kan være kortsiktige eller langsiktige, basert på
utarbeidelse av standarder og reguleringer, i samarbeid som også inkluderer
lovgivere på forskjellige nivåer, eller rene grasrotaksjoner rettet mot
konkrete hendelser. Feltet er nødvendigvis uoversiktlig, i og med at det finnes
så mange aktører og nivåer. Likevel er en fellesnevner for alle eksemplene
nevnt i oppgaven, at selskapers forretningsdrift fremkommer som et resultat av
samhandling mellom multiple aktører.
Èn strategi er
opprettelsen av standarder for bestemte produkter eller prossesser som man
forventer at produsenter og konsumenter skal rette seg etter. Selv om disse
ikke har rettslig bindende status, kan det likevel være så kostbart å
unnlate å følge dem at man ikke ser at man har noe annet valg (Husted og Allen
2006; Mathisen, Mydske og Underdal 2007). «Denne formen for privat regulering
etableres ofte som et svar på det initiativtagerne ser som fravær av eller
svakheter ved offentlig styring» (Mathisen, Mydske og Underdal 2007:163).
Debio, det norske
sertifiseringsorganet for økologisk produksjon, er ett av mange eksempler på
dette. I tillegg til å godkjenne produksjon og omsetning av økologiske
landbruksvarer i henhold til den offentlige økologi-forskriften, har de også et
eget regelverk for å regulering utenfor denne. Tilknytningen til IFOAM
(International Federation of Organic Agriculture Movements) gir Debio et sett
av retningslinjer som virker utenfor det offentlige økologiregelverket, og som
kan brukes til økologisk sertifisering av akvakultur, skogbruk og lignende.[12]
IFOAM har den
samme funksjonen på et globalt nivå. Den er en verdensomspennende
paraplyorganisasjon for produsenter og interessenter innenfor økologisk
tenkning, som jobber for å fremme globale standarder for økologisk produksjon[13]
(Daniels et al. 2008). I mangel av et transglobalt lovverk, man kunne
for eksempel tenke seg at WTO innførte rettslig bindende standarder, har
representanter for det sivile samfunn organisert seg på tvers av, eller rettere
uavhengig av landegrenser, og truffet et tomrom suprastatlige organer ennå ikke
makter å fylle.
Idet en bedrift
imøtegår ønsker fra et bredt spekter av stakeholders, får driften andre
målsetninger enn utelukkende å «increase its profits». Et spørsmål er likevel
hvorvidt man kan si at samarbeidet mellom ledelsen i en bedrift, myndigheter og
andre aktører, kan sies å være på like fot, at alle aktører har like stor makt
til å fremme sine behov. Mange ganger kan en slik konstellasjon være preget at
asymmetri, hvor sosiale organisasjoner som på tross av bred folkelig forankring
har begrensede ressurser, vil måtte godta beslutninger tatt i fora hvor man har
liten eller ingen representasjon eller innflytelse. Imidlertid er det også
eksempler på det motsatte, hvor opinionen samlede innsats eller forbrukermakt
har grepet dypt inn i markedet og hatt store negative konsekvenser for et
selskap.
I og med
innsatsen fra multiple aktører, og de ofte store ressursene som er involvert,
kan man si at CSR nærmest er å regne for
et markedsaktig fenomen (Dunfee 2008). På tilbudssiden finner vi eksempelvis
bedrifters muligheter for å donere til gode formål, investere i lokalsamfunn,
eller endre praksis til fordel for sine ansatte eller miljøet. Tilsvarende har
vi en etterspørsel fra ovenfor nevnte interessenter, som mottar godene
bedriftene tilbyr, og aktivt jobber for å øke disse og vri generell praksis til
egen fordel.
4. Geografi
og samfunnsansvar. Case
Jeg vil ikke
hevde at min oversikt over feltet er uttømmende, men det kan synes som
forskningsbasert kunnskap rundt sammenhengen mellom organisering og CSR i beste
fall er rudimentær. Ifølge Husted
og Allen (2006) er det foreløpig gjort relativt lite sammenhengende forskning
på hvordan transglobale selskaper forholder seg til den konkrete behandlingen
og iverksettingen av samfunnsansvar. Likevel vil jeg
redegjøre for noen funn. To faktorer er avgjørende her, den konkrete romlige
organiseringen av et selskap, og forskjellen mellom global og lokal CSR. Caset
vil bringe disse elementene sammen, og undersøke hvorvidt måten man takler
forskjellige typer CSR-saker avhenger av organisatorisk struktur.
4.1 Selskapers
organisering
Floraen av
betegnelser er stor (TNCs, MNEs, MNCs osv.), og definisjonene og avgrensningene
tilsvarende sprikende, på selskaper som har et løst ("footloose",
Daniels et al. 2008:299) eller fleksibelt forhold til lokaliteter og
jurisdiksjoner. Jeg vil støtte meg til Scholte (2005), slik jeg leser ham
bruker han betegnelsen «transworld» på slike selskaper, et ord jeg har oversatt
til «transglobal». Tre forutsetninger ligger til grunn for å kunne betegne et
selskap som transglobalt: Selskapet må kontrollere økonomisk aktivitet i mer
enn ett land; kunne utnytte geografiske og andre forskjeller mellom land og regioner; og være
i stand til å flytte virksomhet mellom lokaliteter på en global skala (Murray
2006; Dicken 2007; Daniels et al. 2008).
Harzing (2000)
har funnet empirisk grunnlag (se tabell 1) for å dele transglobale selskaper
inn i tre kategorier: globale selskaper, transnasjonale selskaper, og selskaper
med flere hjemland ("multidomestic"). De forskjellige typene av
selskaper er definert med bakgrunn i sin organisatoriske struktur, og skiller
seg fra hverandre på basis av grad av intern forbindelse eller integrasjon
("interdependence"), og grad av tilpasning til lokale markeder
("local responsiveness"), eventuelt kombinasjonen av disse.
Selskap med
flere hjemland er organisert som en føderasjon av
relativt autonome underbruk, definert av sensitivitet for lokal smak og behag,
som igjen preger utforming og sortiment. Bertelsman er et eksempel på dette, et
stort tysk mediakonsern. Lokale datterselskap velger produkter ut ifra et gitt
sortiment, tilpasser disse til lokale forhold, og kan til og med lansere sine
egne produkter. Globale selskaper har motsatt strategi. Her vil
man satse på høy grad av integrering, og tilsvarende lite lokal tilpasning, med
et begrenset antall varer eller tjenester, fortrinnsvis produsert i store
kvanta. Legemiddelfirma kommer gjerne inn under denne kategorien, likeledes
store oljeselskaper som BP. Transnasjonale selskaper kjennetegnes
ved at de henter det beste fra to verdener: Lokal tilpasning og omfattende
integrasjon. Mckinsey, en global leverandør av tjenester, har utviklet strategier
for å formidle organisatoriske ferdigheter gjennom hele sitt nettverk av lokale
tilbydere (Bartlett og Ghoshal 1998; Harzing 2000; Husted og Allen 2006; Dicken
2007).
Tabell 1. Kategorisering
av selskaper på bakgrunn av et sett variabler som måler grad av
(de)sentralisering, (de)integrering,og
lokal autonomi og responsivitet. Merk at transnasjonale selskaper skårer
høyt både på produkttilpasning og lokal markedsføring, samtidig som de er en
sentralisert føderasjon (Harzing 2000:).
Valg av organisatorisk
struktur skjer i altså spenningsforholdet mellom på den ene siden ønsket om en
viss indre integrasjon og koordinering for å oppnå stordriftsfordeler, og på
den andre siden å kunne tilby kunder tilpassede produkter (Husted og Allen
2006). I tillegg vil produktene i seg selv være med på å avgjøre hvilken
organisering som er mulig og mest ønskelig. Mange mener at den pågående krisen
blant de tre store amerikanske bilprodusentene har en dypere grunn enn den
generelle økonomiske nedturen i USA, og også kan tilskrives en manglende
forståelse for hva markedet ønsket. Japanske bilprodusenter har klart seg mye
bedre gjennom finanskrisen, nettopp fordi man i større grad har tilpasset
tilbudet endringer i forbrukernes preferanser (se f.eks.[14];[15]).
4.2 Global og
lokal CSR
På samme måte som
et transglobalt selskap vil velge en organisatorisk strategi basert på lokale
og globale markedsmessige betingelser, så som forbruksmønster, vil en
strategisk tilnærming til CSR kreve at man tar hensyn til både lokale og globale
"stakeholders". Selskaper som etablerer seg i et nytt miljø, må
nødvendigvis vurdere både stedbundne og allmengyldige krav til god
forretningsskikk. Et lokalsamfunn kan ha et sett av normer for god oppførsel
definert utelukkende av de verdier gruppen selv lever etter og legger vekt på.
Motsatt har såkalte hypernormer eller fundamentale prinsipper universell
gyldighet, og må være en rettesnor uavhengig av lokalitet. «The key difference between global and local
CSR is the community that demands it» (Husted og Allen 2006:840). Vi kan altså si at «lokal» CSR er basert på de standardene
lokalsamfunnet setter, mens «global» CSR retter seg etter standarder felles for
alle samfunn (Husted og Allen 2006). Dette vil igjen prege utformingen av
CSR-strategien man velger å benytte.
Menneskerettigheter
og miljøvern er eksempler på hensyn som overskrider landegrenser, selv om det
også her finnes lokale forskjeller. Da Endemol introduserte «Big Brother» til
den muslimske verden, ble protestene fra konservative religiøse ledere så
kraftig at man måtte trekke programmet tilbake på tross av stor interesse fra
publikum (Husted og Allen 2006).
Bedre bemanning, økte ressurser og en utvidet forståelse av og sensitivitet
for lokal kultur kunne forhindret dette (ibid.). Et godt eksempel på et
globalt selskap som ikke mestret den lokale tilpasningen, er matvarekjeden
Lidl. Lidl har holdt en meget lav offentlig profil, og satset på standardiserte
vareutvalg og lokaler. Etter etableringen i Norge, ble man gjennom media gjort
oppmerksom på hvordan Lidl på mange områder skilte seg fra det man har kommet
til å regne for god forretningsskikk her i landet. Det var vanskelig for de
ansatte å organisere seg, lite innsyn i driften, og vareutvalget passet ikke
det norske handlemønsteret. Lidl ble forbauset over dette, prøvde å tilpasse
seg, men måtte tilslutt gi opp.
4.3 Organisering og CSR
Husted
og Allen (2006) har gjort en studie av forskjellige selskaper, hvor man har
undersøkt sammenhengen mellom
organisatorisk strategi og hensyntagen til lokale og globale CSR-saker. Man
skulle forvente at et transglobalt selskap ville respondere til globale og
lokale CSR-saker mye på samme måten som man var sensitiv til endringer i
forbruksmønster. Det viste seg at dette ikke alltid var tilfellet.
I
Mexico, hvor undersøkelsen ble foretatt, blir det å skape nye arbeidsplasser
vurdert som en av mange viktige områder hvor bedrifter har et samfunnsansvar.
Både lokale næringslivsledere og representanter for myndighetene peker på det å
skape arbeidsplasser som en sentral del av en bedrifts ansvarsområde. Videre er
det identifisert som et satningsområde av den viktigste organisasjonen for
næringslivet. Dette er imidlertid ikke sett på som et ansvarsområde globalt.
Mange transglobale selskapers hjemland har relativt lav arbeidsledighet, og et
velfungerende sikkerhetsnett for dem som står uten arbeid. Hjemlandenes
interesseorganisasjoner, særlig i den vestlige verden, vil ha andre agendaer
lokalt, og ellers konsentrere seg om globale spørsmål.
Man
sendte ut en survey til et antall transglobale selskaper som opererte i Mexico.
Spørsmålene hadde to hensikter: Først å skulle plassere de forskjellige
selskapene innenfor de tre kategoriene av globale, "multidomestic" og
transnasjonale selskaper; dernest å få frem forholdet til CSR-saker. Man valgte
ut det å skape nye arbeidsplasser som den lokale CSR-saken. Miljøvern ble valgt
som en global CSR-sak. Selv om svarprosenten var relativt lav, fikk man
signifikante resultater.
Resultatene
var entydige: Man fant at transnasjonale selskaper og selskaper med flere
hjemland var flinkere til å ta hensyn til saker som var viktige i vertslandet,
mens globale selskaper hadde større problemer med å ta innover seg saker hvor
vertsland og hjemland hadde forskjellige interesser og behov. Derimot var det
ingen signifikant forskjell i hvordan man tok hensyn til en global CSR-sak som
miljøvern. Her var også det lokale næringsliv i Mexico like opptatt som
transglobale selskaper av å ha en god strategi rundt miljøvern.
Det viste seg
altså at selskaper som i denne studien fikk betegnelsen «globale», var
kjennetegnet av en organisatorisk treghet som manglet den omstillingsevnen som
var nødvendig for å tilpasse seg lokale forhold. Det kan være rasjonelle
grunner til en slik treghet, for eksempel at strukturer som har blitt etablert
for å svare på en utfordring blir gjenskapt i møte med nye. Denne indre
stabiliteten kan redusere kostnader, men kan også være til hinder for effektivt
å løse nye utfordringer (Husted
og Allen 2006).
5. Avslutning
5.1 Oppsummering.
Konklusjon
Når man skal
tildele en kontrakt, f.eks. fra en lokal eller nasjonal myndighet til et
transglobalt selskap, kan det være en fordel først å se på hvilken eller hvilke
typer av saker som er viktige for samfunnet bedriften vil bli etablert i, og så
vurdere bedriftene også ut ifra organiseringsmodell, slik at de best kan møte
disse kravene (Willams og Aguilera 2008). En bedrift som legger til rette for en stor grad av lokal
autonomi, vil ha bedre forutsetninger til å møte de kravene et lokalsamfunn kan
komme til å stille. Derigjennom vil bedriften også kunne øke sitt lokale
rennomè, og som en følge av dette, styrke sin posisjonen i markedet, og
lokalsamfunnets berørte aktører få tilfredsstilt sine ønsker til bedriftens
prioriteringer.
CSR
blir gjerne sett på som en samling gode intensjoner, snarere enn en
sammenhengende teori som i møtet med konkrete utfordringer kan omgjøres til
praktisk handling. Press fra en kompleks sammensetning av berørte parter med
tidvis motstridende interesser, og fra forskjellige geografiske nivåer, må
imøtekommes med en motsvarende fleksibilitet fra selskapenes side. Mer kunnskap
på og oppmerksomhet rundt feltet kan gjøre transglobale selskaper i stand til
presist å anpasse strategi etter sosiale og geografiske forhold (Husted og
Allen 2006).
5.2 Ubesvarte
spørsmål
Jeg har i liten
grad i denne oppgaven evnet å skille mellom det å sette ressurser til side for
samfunnstjenlige formål, og det å drive en bedrift altruistisk, uten tanke på
profitt. I USA vil de aller fleste selskaper donere litt av sitt overskudd til
gode formål (Willams og Aguilera 2008), selv om den samlede driften ikke alltid
vil regnes som samfunnstjenlig. Mange vil hevde at Monsanto er et godt eksempel
på dette (se f.eks.[16];[17]).
Derimot vil norske Cultura Bank, som ifølge dem selv aldri inndrar merverdi og
utelukkende låner ut penger til økologiske, bærekraftige og «etisk korrekte»
formål, ha en forretningspraksis hvor den samlede driften kan betegnes som
ansvarlig og ikke bare et ad hoc-element, underordnet prinsippet om
profitt-maksimering.[18]
Det er ikke klart for meg om CSR faktisk er et gode, eller om det er en sleip måte å glatte over, eller til og med forsterke, dypere strukturell urettferdighet. Selv med banker som Cultura, er den viktige forskjellen mellom Norge og Angola ikke at vi har så snille bedrifter, men at akkumulert merverdi blir likere fordelt gjennom skattlegging og redistribusjon, at det private næringsliv er underlagt strenge reguleringsmekanismer, at vi har et reelt substansielt demokrati, og et aktivt sivilt samfunn. Dette kan imidlertid være tema for en annen oppgave.
Noter
[1] En kort begrunnelse for valget av dette begrepet er gitt senere i
oppgaven.
[5] http://e24.no/olje/article2587534.ece,
lest 11.11.08
[6] http://www.norwatch.no/,
lest 09.11.08
[7] http://www.killercoke.org/, lest 08.11.08
[8] http://www.corporateresponsibility.net/,
lest 08.11.08
[9] http://www.saigon.com/~nike/reports/report1.html, lest 08.11.08
[10] http://en.wikipedia.org/wiki/Nike,_Inc., lest 08.11.08
[11] http://www.nikeresponsibility.com/#workers-factories/main, lest 09.11.08
[12] http://www.debio.no/section.cfm?path=5,39,
lest 03.10.08.
[13] http://www.ifoam.org/about_ifoam/index.html,
lest 03.10.08.
[14] http://www.msnbc.msn.com/id/24896359/, lest 25.11.08
[16] http://en.wikipedia.org/wiki/Monsanto#Sponsorships,
lest 01.12.08
[17] http://en.wikipedia.org/wiki/Monsanto#Legal_issues,
lest 01.12.08
[18] http://www.cultura.no/Default.aspx?tabid=555, lest 21.11.08.
Litteratur
Bartlett, C.A.
& Ghoshal, S. 1998. Manging Across Borders: The transnational solution. Harvard Business
School Press, Boston, Massachusetts.
Carroll,
A.B. 2008. A History of Corporate Social Responsibility. Concepts and
Practices. Crane, A.,
McWilliams, A.,
Matten, D., Moon, J. & Siegel, D.S. (eds.). The Oxford Handbook of
Corporate Social
Responsibility. Oxford University Press,
Oxford University. 19-46.
Crane,
A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J. & Siegel, D.S. (eds.) 2008. The
Oxford Handbook of
Corporate Social Responsibility. Oxford University Press,
Oxford University.
Cresswell,
T. 2004. Place: a short introduction. Blackwell Publishing, Cambridge,
MA.
Daniels, P., Bradshaw
M., Shaw, D. & Sidaway, J. (eds.) 2008. An introduction to human
geography: issues for the 21st century. Pearson Education Limited, Essex.
Davies,
K. 1973. The Case for and against Business Assumption of Social Responsibilities.
Academy of
Management
journal, Vol 16, No. 2. 312-322.
Dicken,
P. 2007. Global Shift: Mapping the changing contours of the world economy. Sage
publications,
London.
Donaldson,
T., Preston, L. E. 1995. The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts,
Evidence and
Implications. Academy of
Management Review, Vol 20, No. 1. 65-92.
Dunfee,
T.W. 2008. Stakeholder Theory: Managing Corporate Social Responsibility in a
Multiple Actor
Content. Crane, A.,
McWilliams, A., Matten, D., Moon, J. & Siegel, D.S. (eds.). The Oxford
Handbook of Corporate Social Responsibility. Oxford
University Press, Oxford University. 346-362.
Esping-Andersen,
G. 1990. The three worlds of welfare capitalism. Polity Press,
Cambridge.
Friedman,
M. 1962. Capitalism and Freedom.The University of Chicago Press, Chicago
og London.
Fukuyama,
F. 1996. Trust: The Social Virtues and
the Creation of Prosperity. Free Press, New York.
George,
S. 1999. A Short History of Neoliberalism. Twenty Years of Elite Economics and
Emerging
Oppurtunities for Structural Change. Lesedato
05.12.08, fra Transnational Institute: http://www.tni.org/detail_page.phtml?act_id=1426
Grugel,
J. 2002. Democratization: A Critical Introduction. Palgrave Macmillian,
New York..
Harzing,
A. 2000. An empirical analysis and extension of the Bartlett and Ghoshal
typology of multinational
companies. Journal of International Business
Studies. Vol. 31, No. 1. 101-120.
Husted, B.W. & Allen, D.B. 2006. Corporate Social
Responsibility in the Multinational Entreprise: Strategic
and Institutional Approaches. Journal of International Business
Studies, Vol 37. 838-849.
Jenkins,
R., Pearson, R. & Seyfang, G. (eds.) 2002. Corporate Responsibility and
Labour Rights. Codes of
Conduct in the Global Economy. Earthscan Publications Ltd,
London.
Jessop,
B. 2002. The Future of the Capitalist State. Blackwell Publishing Ltd,
Oxford.
Eriksen,
T.L. 2006. Globalt økonomisk
apartheid? -ti spørsmål om globalisering. Marsdal, M. E. (red)
Økonomisk apartheid. Nyliberalismens verdensorden. Solidaritet Forlag, Otta. 21-63.
Mathiesen, C.M., Mydske, P.K. & Underdal,
A. 2007. Markedstilpasning og internasjonalisering i
miljøpolitikken. Mydske, P. K., Claes, D. H. & Lie, A.
(red.) Nyliberalisme – ideer og politisk virkelighet. Universitetsforlaget, Oslo. 161-181.
McWilliams, A., & Siegel, D. 2000. Corporate
social responsibility and financial performance: Correlation
or misspecification? Strategic Management
Journal, Vol 21. 603- 610.
McWilliams, A., Siegel, D. & Wright,
P.M. 2006. Corporate Social Responsibility: Strategic Implications.
Journal of Management Studies, Vol 43, No. 1. 1-18.
Melé, D. 2008. Corporate Social
Responsibility Theories. Crane, A., McWilliams, A.,
Matten, D., Moon, J.
& Siegel, D.S.
(eds.) The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility. Oxford
University Press, Oxford University. 47-82..
Moon, J., Crane, A., & Matten, D.
2003. Can Corporations be Citizens? Corporate Citizenship as a Metaphor
for Participation in Society. Lesedato 21.11.08, fra International
Centre For Corporate Social Responsibility (ICCSR):
http://www.nottingham.ac.uk/business/ICCSR/research/paperseries.html.
Moxness, K. D.
2008. Kampen om grønne ord. Økonomisk Rapport, 9/2008.76.
Munck,
R. 2002. globalisation and labour. Zed Books, London.
Murray,
W. E. 2006. Geographies of Globalization. Routledge, New York.
Mydske, P. K.,
Claes, D. H. & Lie, A. (red.) 2007. Nyliberalisme – ideer og politisk
virkelighet.
Universitetsforlaget, Oslo.
Polanyi,
K. 2001. The Geat Transformation. Beacon press, Boston, MA.
Scholte,
J. A. 2005. Globalization: A Critical Introduction. Palgrave Macmillian,
New York.
Williams,
C.A. & Aguilera, R.V. 2008. Corporate Social Responsibility in a
Comparative Context. Crane, A.,
McWilliams, A., Matten, D., Moon, J. & Siegel, D.S. (eds.) The
Oxford Handbook of Corporate Social
Responsibility. Oxford University
Press, Oxford University.
Windsor,
D. 2006. Corporate Social Responsibility: Three Key Approaches. Journal of Management Studies,
Vol 43, No 1. 93-114.
Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.
SvarSlett